Wraz z końcem starego i początkiem nowego roku, w salonach samochodowych rozpoczyna się okres wyprzedaży i bardzo atrakcyjnych cen. Salony samochodowe licznymi sposobami starają się wyprzedać stare roczniki, aby zrobić miejsce na nowe egzemplarze. Dla klienta jest to czas, w którym po niezwykle okazyjnych cenach, może zakupić auto.
Skąd się biorą tak atrakcyjne ceny?
Powody noworocznych wyprzedaży są co najmniej dwa. Po pierwsze salon samochodowy musi prowadzić stałą rotacje swojego stanu magazynowego i w momencie zmiany rocznika, musi pozbyć się jeszcze zalegających, lub dopiero zamówionych samochodów. Wyprzedaż rocznika ma za zadanie zrobić miejsce dla nowych egzemplarzy. Przy okazji wprowadzania modelu po face-liftingu, możliwe jest uzyskanie jeszcze większych rabatów niż w przypadku regularnych modeli.
Drugim powodem stosowania tego typu praktyk, jest naturalny zastój na rynku w okresie świąteczno-noworocznym. Klienci większą uwagę przywiązują do przygotowań świątecznych, kupowania prezentów lub rozpoczęcia oszczędzania na zbliżające się wakacje. W każdym z tych przypadków, salon samochodowy jest bardzo nie po drodze w czasie tych dni.
Trzecim powodem organizowania wyprzedaży jest chęć zwrócenia uwagi na daną markę i uwypuklenia przy okazji jej cech charakterystycznych. Na przykład w przypadku Mazdy, przy okazji reklamowania wyprzedaży rocznika, po haśle Anndora Mazda Kraków, padną wzmianki o bezawaryjności Mazdy i jej ponadprzeciętnym wyglądzie.
Czy Mazda się opłaca?
Oczywiście tak! Z punktu klienta dostajemy pełnowartościowy produkt, o znacznie obniżonej cenie. Salony samochodowe są do tego stopnia zdeterminowane aby wyprzedać wszystkie auta, że pozwalają sobie nawet na obniżanie cen do poziomu graniczącego z opłacalnością. Dla klienta oznacza to wysokość obniżek nawet do 30 tysięcy złotych, w przypadku modeli o wyższych cenach.
Dodatkową zaletą jest większa elastyczność sprzedawców. Po wybraniu interesującego nas modelu, na przykład na stronie: modele, możemy przejść do dalszych negocjacji, w których nie tylko cena podlega zmianą. Mając nóż na gardle dealerzy, skłonni są do udzielania dodatkowych profitów np. pakiet serwisowy lub pakiet ubezpieczeń.
Wyprzedaż rocznika – haczyk na klientów?
Haczyk jest, to prawda, ale wcale nie musi on być istotny dla większości potencjalnych klientów. Tkwi on w wyborze dostępnych modeli. Wyprzedaży podlegają zwykle auto już wyprodukowane więc wybór ogranicza się do pewnej grupy silników, wyposażenia czy koloru. Żaden dealer nie zamówi dla nas wersji specjalnej auta w cenie promocyjnej. Dodatkowo nie istnieją żadne sztywne ramy dostępnych promocji. Wszystko zależy od salonu i konkretnego sprzedawcy. Klient, który nie posiada talentu negocjacyjnego, jest na z góry słabszej pozycji.
Niemniej wyprzedaże noworoczne, są zjawiskiem zdecydowanie pozytywnym i jeśli ktoś nas planuje zakup auta w tym terminie, na pewno powinien spróbować skorzystać z nadarzających się okazji.