Październik to ostatni moment, aby zabrać się za gruntowne przygotowanie samochodu do nadchodzącego sezonu zimowego. Lista czynności, które należy wykonać jest naprawdę długa, poczynając od wymiany ogumienia, poprzez sprawdzenie elektryki, po wymianę płynów eksploatacyjnych.
Bardzo ważnym punktem na tej liście powinna być również weryfikacja stanu układu hamulcowego. Pamiętajmy, że droga hamowania na śliskiej nawierzchni może być nawet 10-krotnie dłuższa niż w normalnych warunkach atmosferycznych.
Hamulce lubią zamarzać
Kontrola stanu tarcz i zacisków hamulcowych, a także płynu hamulcowego to absolutne minimum podczas okresowego serwisowania samochodu. Jest to tak istotne, ponieważ hamulce lubią się blokować podczas zimy, a głównymi winowajcami takiego stanu rzeczy są korazja oraz mróz. Jeśli chodzi o blokowanie się hamulców tarczowych wspomaganych hydraulicznie, to do takich sytuacji dochodzi stosunkowo rzadko. O wiele więcej problemów przysparzają hamulce tylnej osi zarówno bębnowe, jak i tarczowe uruchamiane za pomocą linki. Jeżeli, na przykład, linka jest uszkodzona, to bardzo często do jej wnętrza przedostaje się zanieczyszczona woda, która z czasem wywołuje korozję i prowadzi do zablokowania linki. Sytuacja staje się jeszcze bardziej niebezpieczna podczas zimy, kiedy to woda w lince ulega zamarznięciu. Wówczas korzystanie z hamulców pomocniczych okazuje się niemożliwe. Niestety, kierowcy bardzo często bagatelizują uszkodzenia pancerzy linek hamulcowych, co w najlepszym razie może skutkować unieruchomieniem samochodu.
Również amortyzatory
Poddając kontroli układ hamulcowy, warto również przyjrzeć się stanowi zawieszenia, a przede wszystkim amortyzatorom. To one w bardzo dużym stopniu wpływają na długość drogi hamowania w każdych warunkach atmosferycznych. Stan zużycia amortyzatorów ma również duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie podstawowych systemów bezpieczeństwa w samochodzie takich, jak ESP oraz ABS, które na pewno przydadzą się kierowcy podczas jazdy w zimowej aurze – podpowiada ekspert ze sklepu z auto częściami iParts.pl.
Systemy alarmowe
W najnowszych modelach samochodów o zużyciu klocków i tarcz hamulcowych informuje kierowcę specjalna kontrolka znajdująca się zazwyczaj na desce rozdzielczej. Stosowane są również akustyczne czujniki zużycia, które dają znać kierowcy o nieprawidłowościach układu hamulcowego za pomocą charakterystycznego pisku. Jednak i takie systemy mogą być zawodne, dlatego też najlepszym weryfikatorem stanu jakości elementów układu hamulcowego będzie sam kierowca. Kontrolę można przeprowadzić samodzielnie. Wystarczy postawić pojazd na podnośniku, zdjąć koła i wizualnie ocenić stan zużycia klocków i tarcz hamulcowych.
Zgadzam się z treścią artykułu. Układ hamulcowy powinien być zawsze sprawny, a szczególnie w okresie zimowym, kiedy pojazd nie ma takiej przyczepności jak zazwyczaj. Zawieszenie to element pojazdu, któremu warto przyjrzeć się przed i po okresie zimowym 🙂