Mazda MX-5. Nowa odsłona popularnego roadstera

Mazda MX-5 2018

Jednym z haseł przyświecających wszystkim najnowszym modelom Mazdy jest filozofia projektowa KODO. Już pierwsze spojrzenie na nową MX-5 może budzić emocje.
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że samochody typu roadster pozostaną symbolem minionej motoryzacji. Wszechobecnemu trendowi odchodzenia od małych, sportowych i wydawałoby się niepraktycznych samochodów na rzecz znacznie większych aut typu kombi i SUV przeciwstawiła się jednak japońska Mazda z nowym modelem MX-5.

Sport w duchu KODO?

Zacząć należy od tego, że pierwsza generacja Mazdy MX-5 zadebiutowała na rynkach 1989 roku. Od tamtej pory jest systematycznie udoskonalana wbrew działaniom konkurencyjnych marek odchodzących od tego typu pojazdów. Nowa Mazda MX-5 łączy w sobie nie tylko kilkudziesięcioletnią tradycję modelu, ale również najnowsze rozwiązania techniczne i stylistyczne, znane z innych modeli tego producenta.

Jednym z haseł przyświecających wszystkim najnowszym modelom Mazdy jest filozofia projektowa KODO – Dusza Ruchu. Już pierwsze spojrzenie na nową MX-5 może budzić emocje. Ostro poprowadzona linia nadwozia nie sprawia jednocześnie przytłaczającego wrażenia. Nawet patrząc na zaparkowaną MX-5 wydaje się, że pozostaje ona w ruchu.

Technika prowadzenia

Mazda nie poszła również zgodnie z trendem umieszczania małych, ale turbodoładowanych silników. Pod maską najnowszej wersji MX-5 znajdziemy dwa silniki – 1.5 SKY-G o mocy 131 KM oraz 2.0 SKY-G o mocy 160 KM. Wbrew pozorom dla samochodu ważącego niespełna jedną tonę jest to wystarczająca moc, aby poczuć radość z jazdy. Co prawda producent deklaruje, że w obu przypadkach spalanie nie powinno przekroczyć maksymalnie 9l/100km. To jednak tego samochodu nie kupuje się po to, aby toczyć się z prędkością 60 km/h na niskich obrotach.

CZYTAJ TAKŻE: Samochód idealny dla kobiety. Mazda2?

Wyposażenie

Mazda MX-5 na rok 2018 oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: SkyENERGY, SkyPASSION oraz SkryFREEDOM. Standardowe wyposażenie jest dość bogate jak na ten segment pojazdów i obejmuje między innymi elektryczne wspomaganie kierownicy, reflektory wykonane w technologii opartej na diodach czy multimedialny system oparty o 7-calowy wyświetlacz. Znacznie większe pole do popisu pozostawia jednak wyposażenie opcjonalne. Znajdziemy w nim m.in. system adaptacyjnego doświetlania zakrętów, fotele Recaro ze sportowym zawieszeniem Bilstein czy znany z innych modeli Mazdy system nagłośnienia sygnowany logiem Bose.

Ile kosztuje nowa Mazda MX-5?

Z jakim jednak wydatkiem musimy się liczyć w przypadku nowej Mazdy MX-5? Nagorzej wyposażona wersja SkyENERGY połączona z silnikiem 1.5 to wydatek 89.900 zł. W przypadku podstawowej wersji SkyFREEDOM musimy się cena wzrasta do 113.900 zł (występuje wtedy wyłącznie silnik 2.0). Warto jednak dodać, że wersja MX-5 RF (Retractable Fastback) droższa jest o około 10 tysięcy złotych. W przypadku skrzyni automatycznej przyjdzie nam dopłacić kolejne 10 tysięcy. Tym samym cennik Mazdy MX-5 na rok 2018 zamyka kwota 146.900 zł obejmująca wszystkie podstawowe elementy dodatkowe proponowane przez producenta. Cennik Mazdy skrywa jednak wiele pozycji dodatkowych, jak chociażby obniżone zawieszenie (1360 zł), spoiler przedni pod zderzak (1.900 zł) czy nawet przyciemniane kierunkowskazy boczne (185 zł).

Mazda cabrio i RF

Czy Mazda MX-5 w nowej odsłonie zaskakuje? Wbrew pozorom nie mamy tutaj do czynienia z żadną rewolucją, a raczej z ewolucją ducha KODO i tego, do czego Mazda przyzwyczaiła nas przed ostatnie lata. Wszystko idzie w dobrym kierunku i z każdą kolejną odsłoną modelu jest tylko lepiej. Oby tak pozostało.

Dodaj komentarz