Dla wielu osób auta hybrydowe odbierane są jako przyszłość motoryzacji, jednak spora część ekspertów wypowiada się na ich temat sceptycznie. Są zdania, że silnik hybrydowy szybko zostanie wyparty przez udoskonalane silniki elektryczne.
Pierwszy silnik hybrydowy, czyli połączenie silnika spalinowego z elektrycznym powstał już w latach dziewięćdziesiątych. Od tego czasu został znacznie udoskonalony, jednak nadal posiada nie tylko sporo zalet, ale również i wad.
Zalety aut hybrydowych
Za największą zaletę i jednocześnie główny cel używania silników hybrydowych uważa się znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. Ze względu na możliwość jednoczesnego działania obu silników – elektrycznego i spalinowego. Tego typu napęd idealnie sprawdza się podczas miejskiej jazdy. Jazda w korkach i znacznie częstsze zatrzymywanie się jest momentem, gdy silnik elektryczny staje się dużo bardziej efektywny. Podnosi się jednocześnie komfort jazdy, ponieważ samochód jest o wiele cichszy.
Podczas używania hamulca przed włączeniem układu hamulcowego uruchamia się rekuperacja. Dzięki niej samochód odzyskuje energię, którą później może wykorzystać do dalszej jazdy. Silnik elektryczny zawsze będzie dążył do jak największego odzyskiwania energii. To właśnie względy ekonomiczne i ergonomiczne skłaniają większość osób wybierających auto hybrydowe to podjęcia takiej decyzji.
Dodatkowo, co istotne dla ludzi dbających o środowisko i żyjących w zgodzie z naturą samochód hybrydowy ma znacznie mniejszą emisję dwutlenku węgla i substancji szkodliwych. W wielu krajach europejskich kierowcy korzystający z silników hybrydowych mają możliwość skorzystania z niższych opłat. Na przykład za wjazd do centrum miasta.
Wady silników hybrydowych
Niestety, mimo wielu lat pracy nad udoskonaleniem tego typu silników nie udało się osiągnąć satysfakcjonujących efektów. Samochody z takim napędem nadal są w bardzo wysokich cenach, przez co ich dostępność dla przeciętnego użytkownika jest niewielka. W razie jakiejkolwiek awarii naprawa silnika hybrydowego jest znacznie droższa od tradycyjnych napędów. Połączenie dwóch napędów w jednym samochodzie potencjalnie zwiększa szansę zepsucia się któregoś z nich.
Wysoki koszt napotkamy nie tylko chcąc serwisować silnik, ale również wymieniając baterię, której żywotność niestety nie jest duża. Poza samym kosztem naprawy musimy wziąć pod uwagę możliwe do napotkania trudności podczas poszukiwania serwisu, w którym naprawa zostanie wykonana. Samochody hybrydowe nadal nie są popularne, przez co niewiele jest warsztatów specjalizujących się w ich serwisie i przeglądach. Serwisowanie w ASO jest cenowo porównywalne do silników benzynowych i nieco tańsze od diesla.
Podsumowując, silnik hybrydowy jak każde rozwiązanie ma zarówno plusy, jak i minusy. Decydując się na takie rozwiązanie musimy mieć ich świadomość i podjąć decyzję kierując się istotniejszymi dla nas aspektami.
Zastanawiam się, jak to jest z awaryjnością silników hybrydowych. Interesuje mnie taki średni koszt naprawy, jak rzeczywiście coś porządnie się zepsuje. Bo ceny hybryd są wyższe od standardowych silników, ale to zrozumiałe ze względu na technologię i mniejsze spalanie. Ale jak jest z utrzymaniem tego? Jaką żywotność ma taki silnik hybrydowy? Jeżeli ktoś ma doświadczenie w tym temacie to będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.